Anna Franková „navštívila“ Matiční gymnázium

24.11.2013 15:06

Jak si ti bystřejší z vás mohli všimnout, dole ve vestibulu od 4. do 29. listopadu 2013 proběhla výstava o Anně Frankové. Já osobně měla o Anně povyprávěno dvakrát. Poprvé od paní profesorky Bittové a úžasných čtenářů z Kvarty B. Podruhé od paní Hildegondy Rijksenové pocházející z Nizozemska, která však už 20 let žije v České republice a mluví plynule česky.

Anna Franková se narodila 12. června roku 1929 ve Frankfurtu nad Mohanem. Po nástupu Hitlera k moci odchází rodina Frankových do Amsterodamu. V průběhu 2. světové války docházelo k pronásledování židů také v Holandsku, proto se rodina v roce 1942  odstěhovala do zadního traktu otcovy firmy. V den svých třináctých narozenin si začala psát deník, chtěla být spisovatelka. Židé byli za druhé světové války hodně omezováni -  měli na občanských průkazech velké písmeno J (Jude), museli nosit na oblečení pěticípé hvězdy, nesměli vlastnit podniky, nesměli chodit do normálních obchodů a kaváren. Nacisté, v čele s Adolfem Hitlerem od roku 1938 vypalovali židovské synagogy a obchody. Když objevili Annu se zbytkem její rodiny a příbuznými ze zadního traktu, byli transportováni do několika koncentračních táborů a nakonec byli přemístěni do Osvětimi. Anna a Margot umřely na tyfus, Annina matka umřela hlady, jen její otec přežil. Když byli nacisté roku 1945 poraženi, vydal Annin deník.

 

S paní Rijksenovou jsem si dovolila udělat kratší rozhovor, byla moc ochotná a dobře se mi s ní spolupracovalo.

 

Jak vás napadlo přednášet o Anně Frankové?

K historii Anny mám velmi blízko. V 60. letech jsem chodila na gymnázium do Amsterodamu, kousek od místa, kde se ukrývala. Jezdila jsem kolem toho místa na kole, byla to vlastně součást mého mladého života.

 

Přednášela jste v mnoha městech, kde se vám nejvíce líbilo?

To se tak říct nedá, všude to mělo něco do sebe. Nejvíce se mi líbilo přednášet v synagogách, je to tam živější než v nějaké třídě, která v sobě nemá kus historie. Všude jsem ráda přednášela.

 

            Anna Franková si vlastně svůj sen splnila, stala se spisovatelkou a její příběh oběhl celý svět. Bylo velmi napínavé poslouchat paní Rijksenovou a myslím, že mnohým z nás to do života přineslo zase něco nového.

 

Řepíková Kristýna, KVB

 

Opraveno. Trochu stručné. Fotka je na facebooku.

 

Zpět