Prázdné české univerzity?

23.01.2012 08:04

Když jsem se dozvěděla, co o vysokoškolských studentech řekl prezident Klaus, zarazila jsem se. Zprvu jsem se domnívala, že šlo o legraci. Ale on to myslel smrtelně vážně.

Vybírání školného na vysokých školách je podle mě hloupost. Doteď byly univerzity dotovány státem a fungovalo to – tak proč to měnit? Že stát nemá peníze? Jak to? Kam mizí státní peníze? A zlepšily by se alespoň možnosti výuky? Myslím, že ne. Jen lidi shůry by měli další zdroj financí pro to, aby mohli nahrabat sami pro sebe.

Ale zpět k tématu. Dle mého názoru jsou studenti pro stát investicí do budoucna. Cožpak stát nemá zájem na tom, mít lid vzdělaný a známý svými objevy daleko za hranice Evropy? Cožpak stát chce negramotný národ, který neobstojí v konkurenci inteligentních lidí z ciziny, kterým nebyla odepřena možnost studovat?

Většina mladých jednoduše nemá peníze na to, aby (mimo kolej, jídlo a skripta) platila desítky tisíc korun. Jedinou možností pak bývá „útěk“. Třeba budou jednou české univerzity zít prázdnotou, zatímco na Slovensku a v Německu budou školy jen vzkvétat.

Co se školství týče, lidově bych řekla: „Jde to do kytek“. Rozesmál mě návrh vyučovat na školách vlastenectví. Copak by se v takovém předmětu vyučovalo? Opěvoval by se náš moudrý, učený pan prezident a jeho velkomyslné vyspěné názory oplývající hlubokými myšlenkami?

Lenka Vojtěchovská

 

Zpět